Pengertian Direktif,Pemerhatian Dan Mediatif

Strategi Pembelajaran 
Pengenalan 
Di sekolah bestari guru digalakkan memakai pelbagai seni administrasi pengajaran dan pembelajaran untuk mengoptimumkan pembelajaran. Strategi yang dicadangkan berasaskan pada satu kontinum dari pemusatan guru pemusatan pelajar. Strategi yang dipilih untuk pengajaran dan pembelajaran efektif mesti memenuhi keperluan pelajar dan ia sesuai dengan iklim sekolah. 

Strategi Direktif 
Pelajar berguru melalui penerangan perihal konsep/kemahiran oleh guru dan diikuti oleh ujian kefahaman dan latihan dengan bimbingan guru. 

Contoh : Kuliah, latih-tubi 

Strategi Pemerhatian 
Pelajar berguru dengan memerhati perbuatan orang lain atau perlakuan sesuatu kemahiran. 

Contoh : Demonstrasi, ‘modelling’. 

Strategi Mediatif 
Pelajar berguru melalui interaksi yang dirancang oleh guru untuk menolong pelajar. 
berguru bagaimana mengaplikasikan pengetahuan untuk menuntaskan masalah 

  • membuat keputusan 
  • mengenalpasti andaian 
  • menilai kebenaran andaian, keputusan dan hipotesis 
Contoh: ‘dialectical reasoning’, ‘concept attainment’, ‘concept formation’, ‘inquiry training’, ‘open-ended discussion.’ 

Strategi Generatif 
Murid digalakkan menjanakan idea kritis dan kreatif. Strategi ini membantu pelajar menuntaskan problem secara kreatif dengan memakai idea orisinil atau unik. 

Contoh: Sumbangsaran, pemetaan minda, ‘synectics’, pemikiran lateral dan kreatif, metafora 

Strategi Kolaboratif 
Pelajar berhubungan dalam kumpulan untuk menuntaskan masaalah. 

Contoh: Pembelajaran koperatif 

Strategi ‘Outside-context’ 
Pelajar berguru melalui aktiviti yang berfokus dan intensif dalam satu tempoh masa. 

Contoh: Seminar, bengkel, projek 

Strategi Metakognitif 
Pelajar memikirkan perihal proses pembelajaran, rancangan pembelajaran, pemantauan dan evaluasi kendiri. Contoh-contoh soalan yang difikirkan: 



http://mahirppb.tripod.com/strategi.html#atas

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel