Pengertian Direktif,Pemerhatian Dan Mediatif
Wednesday, February 23, 2022
Edit
Strategi Pembelajaran
Pengenalan
Di sekolah bestari guru digalakkan memakai pelbagai seni administrasi pengajaran dan pembelajaran untuk mengoptimumkan pembelajaran. Strategi yang dicadangkan berasaskan pada satu kontinum dari pemusatan guru pemusatan pelajar. Strategi yang dipilih untuk pengajaran dan pembelajaran efektif mesti memenuhi keperluan pelajar dan ia sesuai dengan iklim sekolah.
Strategi Direktif
Pelajar berguru melalui penerangan perihal konsep/kemahiran oleh guru dan diikuti oleh ujian kefahaman dan latihan dengan bimbingan guru.
Contoh : Kuliah, latih-tubi
Strategi Pemerhatian
Pelajar berguru dengan memerhati perbuatan orang lain atau perlakuan sesuatu kemahiran.
Contoh : Demonstrasi, ‘modelling’.
Strategi Mediatif
Pelajar berguru melalui interaksi yang dirancang oleh guru untuk menolong pelajar.
berguru bagaimana mengaplikasikan pengetahuan untuk menuntaskan masalah
- membuat keputusan
- mengenalpasti andaian
- menilai kebenaran andaian, keputusan dan hipotesis
Contoh: ‘dialectical reasoning’, ‘concept attainment’, ‘concept formation’, ‘inquiry training’, ‘open-ended discussion.’
Strategi Generatif
Murid digalakkan menjanakan idea kritis dan kreatif. Strategi ini membantu pelajar menuntaskan problem secara kreatif dengan memakai idea orisinil atau unik.
Contoh: Sumbangsaran, pemetaan minda, ‘synectics’, pemikiran lateral dan kreatif, metafora
Strategi Kolaboratif
Pelajar berhubungan dalam kumpulan untuk menuntaskan masaalah.
Contoh: Pembelajaran koperatif
Strategi ‘Outside-context’
Pelajar berguru melalui aktiviti yang berfokus dan intensif dalam satu tempoh masa.
Contoh: Seminar, bengkel, projek
Strategi Metakognitif
Pelajar memikirkan perihal proses pembelajaran, rancangan pembelajaran, pemantauan dan evaluasi kendiri. Contoh-contoh soalan yang difikirkan:
http://mahirppb.tripod.com/strategi.html#atas